Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Eerste kennismaking: Honda Accord

Eerste kennismaking: Honda Accord

Een nieuwe toon gezet

20.05.2008

Het piept en fluit overal rondom ons. Neen, daarmee bedoelen we niet de merels en lijsters in het Wienerwald, maar wel de nieuwe Honda Accord. Bij een eerste rit door Wachau konden we ons laten overtuigen door de talrijke nieuwe veiligheidssystemen, die de bestuurder helpen in noodgevallen – en daarenboven ook waarschuwen voor potentiële gevaren.

Bumperkleven, van rijvak veranderen zonder knipperen of zonder gordel rijden – de achtste generatie van de Honda Accord, die vanaf juni bij de dealer staat, verrast de bestuurder en waarschuwt bij gevaar met duidelijke geluidssignalen. Bekend zijn de veiligheidssystemen met cryptische namen zoals CMBS, LKAS of ACC, die ook beschikbaar zijn op andere Honda-modellen. In de nieuwe Accord treden de elektronische hulpmiddelen nu tegelijkertijd in werking, en dat is de eerste keer bij een auto uit het D-segment.

De afkorting CMBS staat voor „Collision Mitigation Breaking System“, een techniek die moet helpen om ongevallen te voorkomen. Het snelheidsverschil tussen de Accord en een voorligger wordt bepaald. Hierdoor kan CMBS de kans op een crash berekenen en wordt de bestuurder in drie niveaus optisch en akoestisch gewaarschuwd. De Honda trekt automatisch de gordels strak, om de bestuurder te waarschuwen en de passagiers bij een ongeval beter te beschermen. Vanaf het tweede waarschuwingsniveau remt de Honda zelfstandig met tot 60% van de maximaal beschikbare remkracht. Indien een aanrijding niet meer kan vermeden worden, wordt in ieder geval de impact duidelijk gereduceerd.

Voorzorg

Eerste kennismaking Honda AccordBeide andere systemen komen niet in actie bij een noodgeval, maar ondersteunen de bestuurder in het alledaagse verkeer. ACC, de „Adaptive Cruise Control“, is de inmiddels wijd verspreide cruise controle, die de afstand tot de voorligger constant probeert te houden. Een onvoorziene afwijking van het rijvak wordt door LKAS, het „Lane Keeping Assist System“, voorkomen. Een camera aan de voorzijde bewaakt de wegmarkering en corrigeert indien nodig door een kleine stuuringreep. Wie zonder richtingaanwijzer van rijstrook verandert, wordt hiervoor gewaarschuwd door het systeem. Natuurlijk behoudt de bestuurder steeds de bovenhand en kan hij de stuurbeweging van het systeem overtreffen.

Bij de eerste rit kon LKAS alleszins niet echt overtuigen. De assistent probeert de wagen in het midden van het baanvak te houden en vele korte stuurbewegingen zijn hiervan het gevolg. Hoe zinvol het idee ook is, het voelt zeer ongewoon aan wanneer de auto uit eigen beweging de richting gaat corrigeren. Wanneer we de wegmarkeringen dan daadwerkelijk overschrijden, zijn de correctiebewegingen eigenlijk niet groot genoeg. In tegenstelling tot andere systemen, bijvoorbeeld van VW, slaagt de Honda er niet in om zonder hulp van de bestuurder terug op de rijstrook te komen. De systemen ACC en LKAS kunnen uitgeschakeld worden wanneer de bestuurder hen niet nodig acht; bij CMBS is dat niet het geval.

Toonaangevend

Eerste kennismaking Honda AccordOntegensprekelijk zinvol is daarentegen de stuurcorrectie in noodsituaties. Vele bestuurders hebben de neiging om bij over- of onderstuur toch nog intuïtief in de verkeerde richting te sturen. Met de adaptieve, bekrachtigde stuurinrichting is het mogelijk de bestuurder een handje te helpen: wanneer naar de verkeerde richting wordt gestuurd, gaat het sturen zwaar en lastig. Maar wordt er in de goede richting gedraaid, dan voelt dat zeer licht aan.

Veilig is hij ook, de nieuwe Accord. Maar wat hebben ze in de afgelopen vijf jaren nog gedaan? Wanneer we naar de nieuwe Honda kijken, is het verschil met de voorganger helemaal niet zo groot. Een beetje agressiever, een beetje dynamischer, maar de voorzijde is grotendeels gelijk gebleven. De koplampen richten zich sterker naar de wapenvormige grille, die wat groter werd. Qua lengte is de Accord iets korter geworden, de sedan meet 4,73m, de Tourer is twee centimeter langer.

Strakkere achterzijde

Eerste kennismaking Honda AccordHet verschil aan de achterzijde is groter, tenminste bij de Tourer. Deze is beschikbaar vanaf september 2008 en is duidelijk dynamischer dan het model van vandaag. Daar waar men bij de vorige Accord de nadruk legde op een maximale opslagruimte en de kofferklep loodrecht stond, keert men bij het nieuwe model terug naar een schuine achterzijde.

Dat was zeker niet eenvoudig want voor deze optische ingreep moesten de ingenieurs meer dan 400 liter opbergruimte opofferen. In de kofferbak kunt u nu tussen 395 en 1252 liter aan bagage kwijt. Vroeger ging er maximaal 1657 liter in. Nu kunt u zijbekleding van de kofferruimte in een handomdraai verwijderen, zodat ook bredere goederen getransporteerd kunnen worden. Bij de sedan gaat de kofferruimte erop vooruit en stijgt de inhoud van 459 naar 467 liter.

Zoals een ruimteschip

Eerste kennismaking Honda AccordHonda is inmiddels bekend voor zijn futuristische interieurs. Ook de Accord-cockpit vormt hierop geen uitzondering: het zou recht uit het ruimteschip Orion kunnen komen. De bestuurder is omringd door knoppen, schakelaars en instelregelaars. Toegegeven, een hendel om gas te geven is (nog) niet beschikbaar in de Accord. Bijvoorbeeld de met chroom afgewerkte draai-, schuif- en drukknoppen voor de bediening van het entertainmentsysteem of talrijke toetsen op het stuurwiel voor de elektronische bediening.

Men heeft misschien een licht beklemmend gevoel in de bestuurdersstoel, maar toch biedt de Honda veel opbergmogelijkheden. Ook achterin kunnen grotere passagiers zonder probleem zitten. Op de achterbank hebben passagiers door de stevige kussens ook voldoende steun. Enkel de materiaalkeuze is nog voor verbetering vatbaar. Tenminste gedeeltelijk, alleen al in de cockpit bevinden zicht acht opvallende oppervlakken met daaronder ook krasgevoelig hard plastic en niet zo mooi imitatieleder.

Overzichtelijk aanbod

Eerste kennismaking Honda AccordHet motorenaanbod is klein, maar zeker voldoende. Twee benzinemodellen en één diesel. De enige motor, die met elk van de drie uitrustingsniveaus combineerbaar is, is de benzine basisversie met 156 pk en 192 Newtonmeter. Voor 29 200 euro (Tourer: 31 500 euro) krijgt de koper een gecultiveerde viercilinder, die de Accord van ongeveer 1,5 ton, binnen 10 seconden naar 100 km/u brengt.

Met de 2-liter benzinemotor is de Honda zeker geen sportauto, maar hij is anderzijds ook helemaal niet tam. De topsnelheid van 215 km/u is ook voor langere ritten op de autosnelweg ruim voldoende. Enkel voor het inhalen kan men best terugschakelen, maar dankzij de zes versnellingen met zijn correcte verhoudingen is dat absoluut geen probleem. Maar de versnellingspook mocht in ieder geval iets groter zijn geweest. In de twee duurdere uitrustingsvarianten, kunt u voor 1900 euro ook kiezen voor de automatische bak met 5 versnellingen. Het gemiddelde verbruik schommelt rond 7,5 liter per 100 km.

Meer trekkracht

Eerste kennismaking Honda AccordMeer inhaalpotentieel biedt de 2,4-liter benzinemotor. Uit zijn vier cilinders haalt hij 201 pk (vroeger 190 pk) en is uitsluitend te bestellen in het hoogste uitrustingsniveau vanaf 37 200 euro. Voor de Tourer telt u minstens 40 100 euro neer. Ook hier heeft de klant de keuze uit de handbediende zes versnellingen-bak of de automaat met 5 versnellingen. Deze laatste gaat vanuit stilstand naar 100 km/u in 9,7 seconden; ongeveer een halve seconde sneller dan de handgeschakelde versie. Maar: Volgens de gegevens van de constructeur verbruikt de automaat 8,6 liter superbenzine per 100 kilometer; 0,2 liter minder dan de handgeschakelde versie.

De grotere cilinderinhoud laat zich vooral opmerken in de lage toerentallen. En de voorwielaangedreven Honda heeft een maximale trekkracht van 240 Nm op de krukas. Met een druk op het gaspedaal komt de wagen spontaan in beweging, en standaard dragen 17“ velgen de kracht over op de weg. Nieuw ontwikkelde schokdempers, een nieuwe achteras en een lager zwaartepunt zorgen samen met een grotere spoorbreedte voor een betere wegligging en een vlotte besturing.

Meer diesel

Eerste kennismaking Honda AccordBij de huidige Accord-generatie lag het dieselaandeel met slechts 32 procent duidelijk onder het segmentgemiddelde van meer dan 2 op 3 diesels. Met de 2,2-liter diesel met standaard roetfilter wil men dit aandeel verhogen naar ongeveer 50 procent. De 4-cilinder van 150 pk begint vanaf 36 800 euro (Tourer: 40 300 euro) met het gemiddelde uitrustingsniveau.

Tussen 2000 en 2500 toeren ontwikkelt de herwerkte common rail-diesel een koppel van 350 Newtonmeter; beneden dat toerental moet een kleine turbo-onderbreking worden overwonnen. Vanaf 2009 is ook de diesel in automatische versie beschikbaar;  tot dan is er een handgeschakelde zes versnellingsbak beschikbaar. Met een verbruik van ongeveer 5,5 liter per 100 km gaat de Accord zuinig om met brandstof. In verband met het verbruik: Alle modellen met een handgeschakelde versnellingsbak beschikken over een schakelaanduiding, die de bestuurder inlicht over de het ideale schakelmoment. Op die manier kunt u tot 5 procent brandstof besparen.

Eerste kennismaking Honda AccordDe drie aangeboden uitrustingsniveaus omvatten de meest voorkomende opties. Voor een meerprijs van 2450 euro staat het extra veiligheidspakket, met CMBS, LKAS en ACC op de prijslijst, maar dan enkel voor de „Executive“-versie. Bovendien biedt Honda ook een DVD-navigatiesysteem (2400 euro tot 2950 euro, naargelang de uitrusting) en metalliclak (voor 530 euro) aan.

Conclusie

Met de achtste generatie van de Accord biedt Honda weer meer emotie aan, zoals dat ook het geval was bij de voorganger van het huidige model. Ook de Tourer is er qua uitzicht duidelijk op vooruit gegaan. Maar daarvoor betaalt u de tol: de laadruimte is er duidelijk op achteruit gegaan. Daarmee evolueert de Honda van een lastezel naar een Lifestyle-Tourer. Met slechts drie motoren is het aanbod klein maar fijn. De diesel rijdt het zuinigst, maar indien u niet veel rijdt, is de kleine benzinemotor zeker aan te raden.

Eerste kennismaking Honda Accord

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model