Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Eerste kennismaking Fiat 500 Abarth

Eerste kennismaking: Fiat 500 Abarth

Klein maar flink!

05.09.2008

De Fiat 500 in zijn krachtige versie heet niet langer Fiat maar Abarth. Of preciezer 500 Abarth. Bij het Fiat-concern wordt daarmee na de Grande Punto een tweede model opgewaardeerd met de traditierijke naam Abarth. Skorpion inclusief.

Carlo Abarth heette eigenlijk Karl en was afkomstig uit Wenen. Ongeveer 100 jaar geleden werd Karl in allicht Europa’s mooiste stad geboren, van waar uit hij bij het einde van de dertiger jaren vertrok naar Turijn. De reden daartoe waren de Nazi’s, die Wenen binnen marcheerden. In Italië stichtte hij onder zijn naam de autofabriek Abarth.

De schorpioen steekt opnieuw
Foto's: Eerste kennismaking Fiat 500 AbarthOntelbare overwinningen in de motorsport en snelheidsrecords maakten Abarth onsterfelijk. In 1971 nam het Fiat-concern de in de verdrukking geraakte onderneming over  en liet de bloemen verwelken. Tot 2007, toen in september de schijndode terug tot leven werd gewekt, en samen met hem het merkteken, de schorpioen. De Grande Punto Abarth is het eerste Abarth-model van deze nieuwe periode.
Nu is er dus een tweede versie. De lieveling van de dames, de 500, wordt nu als 500 Abarth de lieveling van de heren. Hoewel de buitenzijde er bepaald mannelijk uit ziet, oogt de wagen toch nog ongewoon charmant. Vooraan heeft het kleine wagentje een snoezige mond met brede wangen, zijdorpels laten enige sportieve vermoeden, en achteraan komen er twee armdikke uitlaten uit de achterzijde van de drie meter zestig lange flitser. Een indrukwekkende dakspoiler moet de kleine wagen tegen de weg doen kleven. Daaraan dragen ook de banden uit de 195/45 R16-reeks bij. Voor 300 euro zijn 17-duims exemplaren beschikbaar, die er niet alleen beter uit zien, maar de Abarth ook goed op koers houden. Het contactoppervlak tussen band en weg neemt een pinkbreed toe.

Geslaagde ophanging
Foto's: Eerste kennismaking Fiat 500 AbarthDe ophanging voldoet bij de 500 Abarth ook aan hogere eisen. Vergeleken met de sportophanging van de Fiat 500 is het degelijker afgesteld. Zelfs met 17 duims-banden kunnen langere etappes worden afgelegd zonder rugschade. De lichte neiging tot onderstuur wordt bij pittige stuurbewegingen omgezet in een licht wordende achterzijde. Flink doorrijden op oneffen stroken verleiden hem tot dansen. Vaak zelfs zo sterk, dat een niet uitgeschakelde ESP de dwerg al afremt, nog voor er iets te stabiliseren valt.

Een echte zenuwengedoe is het waarschuwingsknipperlicht, dat bij afremmen aan meer dan 7,5 m/s2 hectisch begint te knipperen en de andere verkeersdeelnemers in de war brengt resp. doet glimlachten omtrent rijkunst van de Abarth-piloot. De remmen zelf zijn opgewassen tegen de eisen van de ongeveer 1,1 ton zware kleine wagen. Vooraan maken schijven van 284 millimeter de dienst uit.

Krachtdwerg
Foto's: Eerste kennismaking Fiat 500 Abarth135 PK's baren vandaag geen opzien meer. Een 500 cc-wagen is daarmee “voldoende’ gemotoriseerd. Zeer homogeen geeft het 1,4 liter-turbomotortje zijn kracht af. Er zijn geen vermogenonderbrekingen merkbaar – bij een turbo nochtans niet ongewoon. Wie de sporttoets op het dashboard indrukt, maakt naast een meer directe besturing ook de kabouters wakker in de motorsturing. Deze zorgen voor een spontaner gas geven en voor 206 Newtonmeter in plaats van de gebruikelijke 180 in de normale stand. Verbazingwekkend genoeg verwerkt de vooras dit ontspannen. De TTC helpt daarbij. Torque Transfer Control of TTC is een systeem, waarbij het wiel aan de binnenzijde van de bocht wat wordt afgeremd, terwijl het wiel aan de buitenzijde iets krachtiger doordraait. Daardoor wordt het ‘door de bochten gieren’-gevoel versterkt, en is de 500 klaar voor het betere bochtenwerk.

Volgens Abarth kunnen optrekfans de dwerg op minder dan acht seconden tot 100 km/h brengen. De top ligt bij 205. In het totaal moet de turbogeladen 500 genoegen nemen met 6,5 liter. Wie het onderste uit de kan wil zien, komt nauwelijks met minder dan tien liter weg.

Foto's: Eerste kennismaking Fiat 500 AbarthVoor wie dit nog niet voldoende vindt, is er vanaf oktober de esseesse-kit. Esseesse betekent niets anders dan Supersport. De afkorting “SS” stoot omwille van het verleden op bezwaren. Esseesse biedt naast een plus van 25 pk en 25 Nm koppel ook nog remschijven met gaten en aangepaste voeringen ook nog nieuwe veren in de ophanging. De prijs voor deze tuning-kit ligt nog niet vast.

Vijf versnellingen volstaan
In de 500 Abarth moet de chauffeur het in tegenstelling tot bij de 100 pk sterke Fiat 500 met vijf in de plaats van zes versnellingen doen. De bij het concern ter beschikking staande zestraps versnellingsbakken, die het draaikoppel aankunnen, nemen te veel plaats in. Dit is niet zo erg: de vijf versnellingen zijn perfect afgestemd en passen – op de te lange schakelweg na.

Sportstoelen en schakelflits
Foto's: Eerste kennismaking Fiat 500 AbarthHet opvallendste kenmerk van de binnenruimte zijn de lederen (1100 euro) sportstoelen die goede zijdelingse steun bieden en het extra instrument met laaddrukindicatie en “schakelflits”. Ondanks de nieuwe inrichting vinden minstens grotere piloten geen goede zithouding. De situatie zou kunnen worden verbeterd door een axiaal uittrekbaar stuurwiel. Naast de beperkte hoofdruimte zitten mensen met een grotere gestalde zoals open op de veel aangehaalde slijpsteen. Maar de afwerking is prima.

Humane prijs
De Abarth 500 kost 18.100 euro en dat is gerechtvaardigd. Waar anders vind je 135 turbo-pk, een naam, rijk aan traditie, en sportflair voor die prijs ? Daar komen alleen nog 350 euro bij voor de onwaarschijnlijk mooie Grigio Compovolo-lak (grijs) en de al vermelde 300 euro voor de 17-Inch velgen.

Foto's: Eerste kennismaking Fiat 500 AbarthEen probleem voor de afzet zou het zeer spaarzame dealernet kunnen zijn. Op vandaag zijn er in het noorden van Duitsland alleen in Hamburg en Berlijn dealers aanwezig. De Abarth is namelijk niet bij elke Fiat-werkplaats beschikbaar. Een Fiat-handelaar moet rond de 70 000 euro investeren, om te worden gekroond met het schorpioen-logo. Naast de knowhow is er dan nog de uitrusting inclusief een eigen showroom (shop in shop). Of dat de juiste weg is naar het succes zal nog moeten blijken.

Conclusie

eVote

 

De 500 Abarth is een knaller. Hij biedt zeer veel plezier, en is voor alles betaalbaar. Hij is een 500 voor mannen en voor harde vrouwen. De motor doet het excellent, het wagentje loopt als gek. Dat in het dagelijkse gebruik de toegezegde 6,5 liter bereikt worden, moet voor adrenalinegestuurde kopers worden betwijfeld.

De ophanging is prima afgesteld, en geeft een goede terugkoppeling over de actuele rijdtoestand. Storend zijn de slechte zit, het te vroege ingrijpen van de ESP en het hectische waarschuwingsknipperlicht bij sterk vertragen. Een geslaagd aanbod, dat Abarth na jaren afwezigheid terug op het juiste spoor brengt.

Foto's: Eerste kennismaking Fiat 500 Abarth

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model