Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Eerste kennismaking Dacia Sandero

Eerste kennismaking: Dacia Sandero

Goed en goedkoop

04.09.2008

Laten we eerlijk zijn: auto’s zijn overladen met luxe. Elektrische stoelverstelling, stuurverwarming, digitale radio en televisieontvangst. Waar bevinden wij ons eigenlijk? In een auto? Of in onze tweede woonkamer? Was men ooit blij om vlot van A naar B te komen, wordt er tegenwoordig al geklaagd als men bij 27 graden Celsius zonder airconditioning moet rijden. De Dacia Sandero maakt hier een eind aan. Een pleidooi voor afzien van overbodige luxe.

De mens doet niet graag aan onthouding. Mooie kleren, duur eten, chique auto’s - de reclame-industrie toont ons voortdurend wat wij allemaal zouden kunnen bezitten. En dan zouden wij ons vrijwillig beperken? Een auto kopen die in zijn basisuitvoering nog niet eens stuurbekrachtiging heeft?

Voor de prijs van een rem
Foto's: Eerste kennismaking Dacia SanderoWaarom ook niet! Met de nieuwe Sandero brengt de Roemeense Renault-dochter Dacia precies op de markt, wat vroeger een auto was: vier wielen, vier portieren, een goede motor. Dat is genoeg, de rest is dure luxe. In een nieuwe reclamecampagne laat Dacia zien, wat je bij andere automerken voor de prijs van een Sandero krijgt: bij Porsche nog niet eens de reminstallatie.

Het Dacia-concept om voordelige voertuigen voor „mensen met een rationele relatie tot de auto“ te bouwen, lijkt op te gaan. Er zijn nu al  meer dan 5000 bestellingen binnen voor de Sandero, die sinds kort bij de dealers staat.

Concentratie op het wezenlijke
Foto's: Eerste kennismaking Dacia SanderoWie geen extra’s bestelt, krijgt de fris vormgegeven kleine Roemeen voor 8.495 Euro mee. De basisuitrusting is mager: noch stuurbekrachtiging, noch centrale portiervergrendeling aan boord. De spiegels worden net als vroeger met de hand ingesteld en het stuur kan helemaal niet worden versteld. Toch zitten zelfs grote bestuurders er gerieflijk bij. De stoelen zijn lekker stevig gevuld, maar zijsteun is ze vreemd.

Passagiers die achterin plaats nemen, moeten iets meer afzien. De beenruimte is niet bepaald royaal en ook bovenin wordt het krap. Dat is nu eenmaal het geval bij een auto van net iets meer dan vier meter lang. 320 liter inhoud in de kofferbak zijn daarentegen meer dan genoeg, maar de hoge laadrand is storend bij het inladen. Wie de achterbank omklapt, kan 1200 liter inpakken.

Foto's: Eerste kennismaking Dacia SanderoDe cockpit herinnert minder aan een luxe winkelpassage dan aan een dozensupermarkt. Praktisch, functioneel en overzichtelijk. Geen toeters en bellen, maar solide hardplastic. De verwerking maakt een acceptabele indruk, niets piept of kraakt. En met vele opbergvakken stelt de Sandero menig premiummodel in de schaduw.

Weinig trekkracht
In de basisuitvoering zorgt een 1,4 liter grote viercilinderbenzinemotor voor een aandrijving die zijn taken prima uitvoert. De 75 pk zijn voldoende om met de maar 1111 kilo wegende Sandero in 13 seconden de 100 km te halen. Zoals de meeste kleine benzinemotoren kent ook deze aandrijving de term ‘trekkracht’ alleen van verhalen. Geen wonder bij een koppel van slechts 112 Newtonmeter. Die zijn beschikbaar bij 3000 toeren, daaronder is er weinig vuurwerk te verwachten. Maar wie de vijf versnellingen van de wat week overkomende transmissie snel wisselt en het aggregaat op toeren houdt, komt vlot vooruit.

Foto's: Eerste kennismaking Dacia SanderoVoor 1100 Euro meer wordt de hoogwaardigere Ambiance-uitrusting geleverd. Dit behelst stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling en in hoogte verstelbare riemen voor. Andere verkrijgbare comfortopties zijn lichtmetalen velgen, een radio – naar keuze met cassette- of cd-speler, een handmatig te bedienen airconditioning of het elektrapakket inclusief centrale vergrendeling en elektrische raambediening.

Voor lange afstanden
De grotere van de twee aangeboden motoren is alleen leverbaar in het topmodel Lauréate, dat in totaal 10.595 Euro kost. Deze 1.6-litermotor doet wat pittiger aan dan de basismotorisering, maar is met 87 pk en 128 Newtonmeter maar weinig krachtiger. Volgens de fabrikant heeft hij maar 11,5 seconden nodig voor de standaardsprint en rijdt hij met 174 km p/u wat sneller dan de 161 km p/u vlotte 1.4.

Foto's: Eerste kennismaking Dacia SanderoWie vaker lange afstanden aflegt, is misschien blij met de hogere topsnelheid. In het stadsverkeer is het verschil echter gering. Met 7,2 t.o.v. 7,0 liter benzine per 100 kilometer blijft ook het meerverbruik binnen de perken. Maar laten we eerlijk zijn: deze toch al niet zeer lage waarden zullen geen van deze motoren in de praktijk halen. Al was het alleen al vanwege hun hang naar hoge toerentallen.

De Lauréate-reeks wordt standaard geleverd met mistkoplampen en het elektrapakket; alle andere extra’s moeten eveneens gewoon worden afgerekend. De lijst met opties wordt gecompleteerd met elektrische raambediening achter en een MP3-functie voor de radio-cd. Als u elke mogelijk optie meepakt heeft u alles, de vertaling van Lauréate is immers ‘bekroond’.

ESP niet leverbaar
Vanaf 2009 levert Dacia tevens een 1,5-liter-diesel met 68 en 86 pk. Een stabiliteitsprogramma wordt echter niet aangeboden. Zelfs in de duurste versie kan de slingerbeveiliging niet worden besteld. In de basis beschermen alleen ABS en twee frontairbags de passagiers en de auto, in de Lauréate-versie zijn tevens nog zijairbags voor bestuurder en bijrijder opgenomen.

Foto's: Eerste kennismaking Dacia SanderoDaarvoor in de plaats beschikt de Sandero over een degelijk chassis, dat ondanks de zachte afstelling voldoende stabiliteit in bochten biedt. Als de chauffeur echter overdrijft, houdt de Dacia hem binnen de perken door goed controleerbaar ondersturen. De comfortabele onderstelafstelling is geen toeval. Grootste afzetmarkt van Dacia is Oost-Europa, waar de straten vaak nog in miserabele toestand verkeren. En daar stoort zich waarschijnlijk ook niemand aan het feit dat de besturing niet zo exact werkt als een Zwitsers uurwerk.

Conclusie
Zie eens af van overbodige luxe! Op massagestoelen en parkeersensoren, op elektrisch sluitende kofferbakdeksels en sleutelloze toegangssystemen. Natuurlijk zijn dat leuke gemakken, waarmee moderne auto’s het leven ietsje comfortabeler maken. Maar nodig zijn ze niet. Met de Sandero keert men terug naar een tijd, waarin auto’s nog eenvoudige transportmiddelen waren. De solide Roemeen biedt alles wat nodig is. De enig echt belangrijke optie is de stuurbekrachtiging. Juist bij gebruik in het stadsverkeer zou u zichzelf deze luxe moeten gunnen. Van de rest kan met gemak worden afgezien.

Foto's: Eerste kennismaking Dacia Sandero

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model