Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Eerste kennismaking Citroën C5

Eerste kennismaking: Citroën C5

Gewoon goed!

13.05.2008

U bent een individualist of een koopjesjager? Dan bent u eigenlijk een potentiële Citroën-klant. Tradioneel trekken de modellen van de Fransen kopers aan door hun extravagantie of hun royale korting. De nieuwe C5 wil echter overtuigen met nieuwe criteria. Als representatieve normale wagen moet hij de concurrentie aankunnen met de Passat en de A4. Wij hebben de nieuweling getest met drie dieselmotoren.

De C5 werd in Duitsland in april tegelijk geïntroduceerd als sedan en als stationwagon. En wat opvalt: de sedan steelt de show in plaats van de stationwagon. Bijzonder opvallend is het coupé-achtige dakverloop van het vierdeurs model, dat duidelijk doet denken aan het silhouet van de nieuwe BMW X6. Ook al inspelend op de algemene trend zijn bij de C5 zijn de krachtig gevormde schouders en drempels. Ondanks de zeer lange voortrein ziet de 4,78 m lange Citroën er niet te groot uit en de diverse chroomaccenten zijn smaakvol aangebracht.

Het geslaagde design heeft echter een praktisch nadeel. Met name de sedan biedt door de naar achter sterk hellende achterzijde maar weinig hoofdruimte. En zowel de lengte als het volume van de kofferruimte liggen met 467 liter bergruimte beneden het klassegemiddelde. Door de neerklapbare achterbank kan de kofferruimte duidelijk worden vergroot; onder de laadvloer bevindt zich een volwaardig reservewiel.

Voor het comfort

Foto's: Eerste kennismaking Citroën C5De binnenruimte van de C5 is naar keuze beschikbaar in vriendelijke en lichte tinten of in het zwart. Verschillende en gedeeltelijk met schuim opgevulde vlakken zorgen voor afwisseling en verhogen de indruk van kwaliteit. Het trendy interieur wordt verder opgefrist met metaalaccenten. In de basisuitrusting zit men nog op Frans aandoende zachte stoelen. Vanaf de Comfort-versie biedt Citroën echter de bij de Duitse chauffeurs zo populaire strakke stevige stoelen aan. Een Salomonsoordeel voor het verschil tussen de Duitse en de Franse zitwensen.

Tot de typische Citroën-bijzonderheden in de C5 hoort het stuurwiel met vaststaande naaf. Volgens de fabrikant staat deze oplossing voor een betere werking van de airbag. Maar in de praktijk werkt het niet prettig als je bij het draaien aan het stuurwiel met de achterkant van de duim de stevige bekleding raakt, met zijn vele bedieningstoetsen. Verder zit men goed en comfortabel in de nieuwe C5; alles klopt, of kan worden aangepast. Het zicht naar achteren is door het kleine achterraam echter beperkt, en een akoestische parkeerhulp eigenlijk onmisbaar.

Kleine slimme diesel

Foto's: Eerste kennismaking Citroën C5Terwijl men de motor met een klassieke contactsleutel tot leven brengt, wordt de elektronische parkeerrem gedeactiveerd met een korte druk op de knop of gewoon door weg te rijden. De kleine diesel is bij stilstand en tijdens het rijden nauwelijks hoorbaar. Goed ingekapseld en gecultiveerd verricht de viercilinder zijn werk. De 110 pk doen in de middenklasse niemand meer achterover slaan. Maar het gaat om een slimme motor. Vlot is hij voldoende: vanuit stilstand zit men na 13,4 seconden op 100 km/u; de hoogste snelheid is 191 km/u. Daartegenover staat een normverbruik van 5,6 liter, dat in de dagelijkse praktijk eerder een zeven voor de komma krijgt.

Het verbruik voor de sterke dieselmotoren 2.2 HDI met 170 pk en V6 HDI met 204 pk is duidelijk hoger. Daarbij zorgen eveneens bijzonder gecultiveerde motoren meer rijdplezier. Vooral het accelereren is bij de beide krachtige diesels enorm. 10,0 resp. 9,6 seconden duurt het versnellen van 0 tot 100km/u, de topsnelheid bedraagt 219 resp. 224 km/u. Terwijl de 170 pk bi-turbo alleen beschikbaar is met een zes versnellingsbak, is de V6 uitsluitend leverbaar met een automaat.

Voortreffelijk comfort

Foto's: Eerste kennismaking Citroën C5De C5 brengt zelfs de overvloedige kracht van de V6-diesel zuiver op de weg. Ondanks de voorwielaandrijving blijft de invloed van de aandrijving op de voorwielen beperkt en overtuigt de Fransman met een prima wegligging. Daarbij valt vooral de aan sterkere motorisering voorbehouden hydropneumatische ophanging op in positieve zin. De chauffeur beschikt over de mogelijkheid met een druk op de knop te kiezen voor een sportieve ophanging. De wagen geeft dan een strakkere indruk, maar zelfs bij deze hardere instelling hoeft u grotere oneffenheden in de weg niet te vrezen. Er is allicht geen andere middenklasser, die vriendelijker is voor de rug.

Wie denkt dat dit hoge comfort gepaard gaat met een sponsachtig bochtengedrag vergist zich. Wel doet de elektrohydraulische besturing soms wat synthetisch aan. De wagen volgt de stuurinstructies alleszins met een opmerkelijke nauwkeurigheid, en het hellen van het voertuig in snelle bochten blijft op een vriendelijk laag niveau. Bij vlot rijden bieden de lederen zetels iets te weinig zijwaartse steun, en ook het gedwongen contact van de rechterknie met de brede middenconsole kan eveneens storend werken.

De veiligheid

Foto's: Eerste kennismaking Citroën C5De remmen van de C5 spreken goed aan, en geven een zeer duurzame indruk. Ze grijpen zelfstandig in, als er met de bochtensnelheid wordt overdreven. Ondanks ESP is zeer snel bochtenwerk mogelijk, maar de ESP zou een tikkeltje toleranter mogen zijn. De mogelijkheid om de ESP met een druk op de knop uit te schakelen is er weliswaar. Deze optie is er slechts tot 50 km/u. Eens deze snelheid overschreden is de ESP steeds actief. Ook met het oog op de veiligheid is de C5, uitrustbaar tot negen airbags.

Goedkoper dan de concurrentie

In de basisversie beschikt de C5 overigens over slechts zeven airbags. Bovendien beschikt de wagen in deze versie verder nog over elektrisch bediende ramen, ESP, cruise control, een lederen stuur en automatische airco. Het instapmodel is de sedan met de 125 pk sterke benzinemotor 1.8 16V voor 26.290 euro. Voor de stationwagon wordt algemeen 1.300 euro meer gevraagd. De sedan met de diesel HDif 110 is in de versie Style beschikbaar vanaf 29.590 euro. De 170 pk sterke HDi 170 Biturbo is te koop voor 37.790 euro. Eveneens met de zeer omvangrijke Exclusive-uitrusting, een automatische versnellingsbak en de hydropneumatische ophanging kost de C5 V6 HDi minstens 40.890 euro. Qua uitrusting blijven er dan nauwelijks wensen onvervuld.

Foto's: Eerste kennismaking Citroën C5Interessant is de prijsvergelijking van de C5-basisversie met de concurrenten. Zo kost een ongeveer even sterke Mazda 6 ongeveer 1.000 euro meer, maar biedt daarvoor licht metalen velgen en een CD-radio. Bij Citroën is dat een optie. Groter is de prijsvoorsprong met de VW Passat 1.4 TSI, die minstens 29.190 euro kost. Een vergelijkbare Audi A4 moet zelfs rond de 35.865 euro kosten.  

Conclusie

Wat VW en Audi kunnen, lukt nu ook Citroën: de Fransen bouwen mooie, onopvallende en dus representatieve voertuigen, met een aantrekkelijke prijs. Op de bedrijfsparking misstaat de C5 zeker niet, en kan hij zich mengen tussen de vaste waarden, zonder daarbij op te vallen, of in de massa te verdrinken. Ook de geslaagde binneninrichting overtuigt, en biedt bovendien een paar leuke bijzonderheden, die echter niet in alle details overtuigen. In de plaats daarvan overtuigt de hydropneumatische ophanging wel. Ondanks het bijzonder hoge comfort biedt de C5 ook heel wat rijdplezier. Voor handelbaarheid zorgen verder ook de krachtige en zuinige dieselmotoren. Zelfs met de 109 pk sterke HDi is de Citroën vlot genoeg.

Foto's: Eerste kennismaking Citroën C5

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model