Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKG

Eerste kennismaking: BMW M3 Cabrio DKG

Hallo SMG

09.05.2008

Er verliep intussen twaalf jaar, sinds BMW de eerste automatisch werkende versnellingsbak voorgestelde. In de loop der tijd telde de sequentiële M-bak (SMG) evenveel aanhangers als tegenstanders. Vandaag “vervangen” de Duitsers de SMG door DKG. De dubbele versnellingsbak van BMW moet zowat de top zijn in automatisch schakelen. Wij testten hem in de 420 pk sterke M3 Cabrio.

BMW moest voor het sinds 1997 in de M-modellen beschikbare SMG (met slechts één koppeling) heel wat gelach incasseren. Pers, klanten en zelfs BMW-verkopers hielden niet op schampere opmerkingen te maken over de ellenlange schakeltijden en de onbehouwen schakelmanoeuvres. Wat voor de ene een lamme en oncomfortabele techniek was van gisteren, was voor de andere een sportief en eerlijk alternatief voor met de hand schakelen.

DKG voor alle M3-modellen

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKGAan dat leedvermaak komt nu een einde. Met onmiddellijke ingang zijn alle sportwagens van de middenklasse beschikbaar met de eerste zeven versnellingen dubbele koppelingsbak voor motoren met een hoog toerental. Voordeel: geen onderbreking van het aandrijfvermogen tijdens het schakelen, ultrasnel, nauwelijks merkbaar schakelen, zeven ideaal op de motor afgestemde versnellingen en elf selecteerbare schakelprogramma’s.

Geen nieuwe techniek

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKGHet idee voor een bak met twee koppelingen is niet nieuw. VW begon er mee in 2002. Ze bouwden een versnellingsbak met twee koppelingen in de Golf R32. Intussen zijn er van dit VW-systeem meer dan een miljoen verkocht; “kopieën” ervan zijn er bij BMW, Mitsubishi, in het Ford-concern en straks ook bij Porsche.

De systemen verschillen onderling slechts in details. Ook hier zijn er twee assen en twee koppelingen. Op de eerste as lopen de eerste, de derde, de vijfde en de zevende versnelling, en de achteruit; op de tweede as lopen de tweede, de vierde en de zesde versnelling. Terwijl bij het wegrijden de eerste as wordt gefixeerd met een wrijvingskoppeling, loopt de andere met ingeschakelde versnelling en koppeling los al mee. De schakelimpuls komt automatisch (trap “D”) of handmatig via schakeltoetsen of een selectiehefboom. Binnen breukdelen van een seconde sluit de tweede koppeling op commando, terwijl de eerste al overgaat naar de volgende versnelling. Een knikeffect tijdens het schakelen – dat vaak optrad bij de SMG – ontbreekt volkomen. Maar de perfectie is niet van deze wereld: bij het parkeren en het zachtjes vertrekken klinkt het als bij een beginneling: dan vertoont de koppeling wel eens teveel speling, daardoor wordt het motortoerental onnodig hoog. Meewarige blikken van voorbijgangers zijn niet uitgesloten.

Met een druk op de knop

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKGIndividualisering is troef bij de M. Zo kan de chauffeur de agressiviteit van de schakelautomaat aanpassen aan zijn eigen wensen. Daarvoor zijn er in de D-modus vijf setups ter beschikking, in de manuele modus zijn er dat zes. Het spectrum gaat van comfortabel tot uiterst sportief. Als het maximale programma met een druk op de knop werd geselecteerd, dan ramt de DKG de versnellingen er nadrukkelijk in, en is er weinig dat herinnert aan de oude SMG. Verder beschikt ook de DKG over een launch-functie voor de best mogelijke sprint.

Een knappe gimmick: bij het terugschakelen is dat de motor van de M3 een betoverende tussengas-melodie laat horen. Tegelijk verloopt het terugkoppelen gesmeerd. Daarmee wordt het blokkeren van de achterste wielen, door het sleepmoment van de motor, en een eventueel overstuur vermeden. Het systeem werkt op dezelfde manier als de “anti hopping-koppeling” bij sportmotoren.

Desgewenst ook zeer comfortabel

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKGDKG betekent overigens ook niet per definitie volgas. Integendeel. Het systeem beheerst ook perfect het wat gemoedelijker schakelen. De zevende versnelling laat zich bijvoorbeeld handmatig inschakelen vanaf 45 km/h. De bolide glijdt daar dan met iets meer dan 1.000 omwentelingen zachtjes in. En bij intrappen van het gaspedaal gaat de M3 gelijkmatig en zonder morren versnellen. Denk er om, dat bij manueel schakelen de kickdown-functie buiten werking geplaatst is, en dat de V8 bij lui schakelen van de piloot aan adembenemende snelheid tegen de toerentalbegrenzing van 8400 omwentelingen aanloopt. En nog over het toerental: tot 9000 omwentelingen en een motorkoppel van meer dan 500 Newtonmeter zijn mogelijk.

In vergelijking met de handgeschakelde bak weegt de DKG ongeveer 20 kilogram meer. Dit is bij een totaal gewicht van 1,9 ton voor de M3 Cabrio aanvaardbaar. Jawel, u las het goed: de cabriolet weegt 1,9 ton. Verstijvingsmaatregelen, een stalen dak, en het massieve dakmechanisme achteraan leiden tot de vraag, hoeveel sport er nog in de M3-Cabrio zit. In elk geval zijn dat toch nog goed 230 kilo méér dan in de Coupé.

De laatste kick ontbreekt

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKGDit tekort blijkt al uit de rijdprestaties. De Cabrio met DKG heeft 5,1 seconden nodig op tot bij 100 km/h te komen. Dat is weliswaar 0,2 seconden minder dan met een handgeschakelde bak, maar een halve seconde meer dan een Coupé met DKG. De gretigheid, waarmee de Coupé bij elke aanraking van het gaspedaal vooruit schiet, is bij de Cabrio weg. Natuurlijk klimt ook de Cabrio vliegensvlug naar de bovenste toerentalregio’s, maar over het algemeen werkt hij tammer en bezadigder. Je zou zelfde denken dat de V8 beschaafder klinkt als de coupé, hoewel het samenspan tussen aanzuigvleugels, motor en uitlaten nog altijd een sportmotor-geluid produceert.

Kloksnelheid 270

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKGDe een zweert bij een stoffen kap, de ander geeft de voorkeur aan een vast klapdak. Het nadeel van staal: het openen duurt lang; 22 seconden duurt het, en het kan alleen stilstaand. Het voordeel van een goed stalen dak blijkt bij een snelheid van 270, wat overeenkomst met 250 echte km/h. Het geluidsniveau is meer dan draaglijk. Tegen extra kostprijs begint de begrenzer te werken vanaf 280 echte km/h. Voor dit gedurfde opdrijven zorgt de V8 hoog toerental-motor, die met zijn 202 kg ongeveer 15 kg lichter is als de zes cilinder-in-rij van zijn voorganger. Die bereikte zijn top met een vermogen van ongeveer 340 pk. De nieuwe vier liter-motor heeft 80 pk meer in huis, en levert een motorkoppel van 400 Newtonmeter.

Het brandstofverbruik komt bij de aankoop van een dergelijke wagen als deze BMW op de tweede plaats. We vermelden het toch: wie op de snelweg vlot doorgaat, spuit per 100 kilometer 18 liter in de acht verbrandingskamers. Bij gewoon rijden moet worden gerekend op 15 liter Superplus (Super is ook mogelijk). De paarden en de kilo’s eisen nu eenmaal hun tol… Overigens een 335i Cabrio versnelt niet essentieel trager, maar komt uit met ruim drie liter minder brandstof.

EDC met drie programma’s

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKGHet meergewicht laat zich niet alleen voelen in de langsdynamiek. Positief: de cabrio ligt ondanks 19" velgen met 245-banden voor en 265 achter (serie 18 duim) aangenaam en vlot op de weg. Kleine aanpassingen aan de ophanging en een wat zachtere carrosseriestructuur in vergelijking met de coupé zorgen voor wat minder basishardheid. Dat is zo, op voorwaarde dat u de EDC-toets in het comfort-programma laat. EDC is een optie, die staat voor ‘elektronische dempingscontrole’, de ophanging verstrakt en wankel- en knikbewegingen met een druk op de knop vermindert. Prima voor het racecircuit, maar overbodig voor een snelle rit op de snelweg. Negatief: het meergewicht heeft duidelijk invloed op lichtvoetigheid, vergeleken met de coupé.

De Servotronic – een actieve besturing, niet beschikbaar op de M-modellen – is zeer fijngevoelig; de chauffeur moet als het ware slechts aan een richting denken, om die kant uit te gaan. Daardoor is de wagen zelfs met uitgeschakelde DTC (ESP) op afgesloten trajecten pijnlijk nauwkeurig bestuur- en berekenbaar.

Top-remmen

De zwevend gelagerde, binnenin geventileerde en van gaten voorziene stalen schijfremmen voldoen aan de sportiefste eisen. 360 millimeter-schotels breken de energie af op de vooras, achteraan doen dat hun 350 mm-tegenhangers. Het pedaalgevoel is steeds vast, gedefinieerd en reproduceerbaar. Op de vraag naar een keramische reminstallatie lachte M GmbH-chef Ludwig Willisch slechts, en zegde: “Dat hebben we niet nodig, maar ze komt er, omdat de klanten er naar vragen”. Hij heeft daarmee volkomen gelijk. De stalen reminstallatie van de M3 is boven elke twijfel verheven.

Geniale sportstoelen

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKGTraditioneel getrouw beschikken de M-modellen over een perfecte zit. De cabrio is daarop geen uitzondering. De zijwangen van de rugleuning laten zich oppompen en steunen op verzoek zelfs Kate Moss-lichamen. Een verlengbare beensteun en een fijn doseerbare lendensteun zorgen voor een prima zitcomfort. Mooi opgelost: de gordels zijn in de stoel geïntegreerd, geen gerommel zoals in de coupé. Toch ook een puntje van kritiek: de stoelen laten zich niet recht genoeg instellen.

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKGVerder staat in het interieur alles daar, waar men het verwacht. Onopvallende M-insignes zorgen bij nieuwelingen voor wat verwarring. Een optie (520 euro) is er bijvoorbeeld een M-toets in het stuurwiel. Hieronder kan een favoriete instelling voor de ophanging, den besturing en de motor worden opgeslagen. Een schakelindicatie in de vorm van oranje en rode lampjes zorgt voor motorsport-flair.

Achteraan is de beschikbare ruimte zoals altijd bij een cabrio beperkt. Volwassenen kunnen hier geen rit van 200 km uitzitten. In de kofferruimte past bij gesloten stalen dak 350 liter. Als het dat wordt opgeklapt blijven daarvan slechts 210 moeilijk toegankelijke liters over.

Vanaf 115 000 euro

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKGDe goed uitgeruste BMW M3 Cabrio moet 115.000 euro kosten. En dat is zowat 40.000 euro meer dan een 306 pk sterke 335i Cabrio. Maar wie houdt van DKG, kan niet langs de M3. Het geniale schakelsysteem on Top kost 3 800 euro. Navigatie, Bluetooth en parkeerhulp zijn eveneens een must en jagen de eindprijs op tot 125.000 euro. Een 100 pk zwakkere Porsche 911 Cabriolet kost naakt 7.000 euro meer, en heeft geen dubbele koppeling-bak.

Conclusie

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKGDe nieuwe BMW-DKG is een regelrecht meesterwerk, en vandaag de deag een van de beste automatische transmissies voor sportwagens. Hij combineert ultrakorte schakeltijden met sportiviteit en comfort, en laat een solide indruk na. In de M3 Coupé en in de M3 Sedan is hij de perfecte uitbreiding, zowel voor de sportieve chauffeur als voor wie trager wil schakelen.

De M3 Cabrio met DKG is een fascinerend auto. 420 pk, een versnellingstijd van 5,1 seconden en een V8-geluid zijn sportieve dingen; minstens 1,9 ton levend gewicht voor een sport-cabrio doen deze verwateren, en echt comfortabel is het ook al niet. De perfecte aanvulling voor de DKG-Cabrio is volgens ons de 335i: dan bereiken vermogen, verbruik, comfort en sportiviteit een evenwicht. Helaas is deze combinatie niet beschikbaar.

Foto's: Eerste kennismaking BMW M3 Cabrio DKG

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model