Cabrio-Special 2009
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Eerste kennismaking: Audi TTS Roadster

Eerste kennismaking: Audi TTS Roadster

Drie, twee, een- start

20.05.2008

Eigenlijk moest de krachtigste telg uit de TT-serie de naam STT meekrijgen. Tenminste wanneer men de S-naamgeving van de andere Audi-modellen bekijkt. Maar deze Audi heet nu TTS en er zijn 272 paarden onder de motorkap terug te vinden. De quattro-technologie verdeelt de kracht over de vier wielen, de automatische bak S-tronic is naar wens beschikbaar met 6 versnellingen. Wij hebben de dakloze versie aan de tand gevoeld, maar hadden wel wat tegenslag met het weer.

Regen boven Ingolstadt: op maandag scheen de zon, op woensdag ook, maar op dinsdag heeft het onophoudelijk geregend. Precies op die dag kregen we de kans om de nieuwe Audi TTS Roadster te testen. Jammer, want mooie foto’s hebben we die dag zeker niet kunnen maken.

Motor

Maar goed. Rijden, daar gaat het bij deze bijzondere auto om, en dat kan ook bij miezerig weer. Quattro is namelijk het sleutelwoord. De nieuwe TTS verdeelt zijn vermogen via de Haldex-koppeling tussen de voor- en achteras. Tractie gegarandeerd, op elke ondergrond. Audi heeft de Quattro-elektronica voor de nieuwe TTS opnieuw geprogrammeerd. Daardoor gebeurt de verdeling van het koppel extreem snel zodat de slipneiging van de voorwielen tot het verleden behoort.

Eerste kennismaking Audi TTS RoadsterDaardoor is het leuk rijden met deze Ingolstadter. Uit stilstand vertrekt de TTS – die over een verbeterde en krachtigere turbo beschikt dan de Golf GTI Edition 30 – ongelooflijk snel. Het samenspel van 272 pk, 350 Nm en een direct geschakelde bak met launch-control zorgen voor een indrukwekkende prestatie en zetten een tijd neer van 0-100 km/h in slechts 5,4 seconden. Na ongeveer 12 seconden bereikt de snelheidsmeter de grens van 160 km/h. Van daaruit gaat het verder tot 250 km/u- het moment dat de elektronische begrenzer van zich laat horen.

Dakvormgeving

Rijden op de snelweg is niet echt een waar genoegen in deze TTS Roadster. Vanaf 180 km/h wordt hij zelfs met de hoogwaardige softtop luidruchtig. En ook als het minder snel gaat, lijkt het alsof het wat roffelt boven uw hoofd. Het openen van het dak kan tot bij een snelheid van 50 km/u. Na ongeveer tien seconden bent u klaar voor puur openluchtplezier. Tenminste, wanneer u het elektrisch uitklapbare windscherm naar beneden laat.

Het geluid

Eerste kennismaking Audi TTS RoadsterMet het dak naar beneden beschikt de 2-liter TFSI over heel wat meer sex-appeal. Dat is vooral zo in combinatie met de 2150 euro dure S-Tronic. De direct geschakelde bak sluit prima aan bij het karakter van de TTS. Qua geluid zorgt de direct ingespoten motor bij lage toerentallen voor een geslaagd viercilinder-geluid. Maar wordt het gaspedaal dieper ingedrukt, dan gaat het lage geluid over in een hoogfrequent gebrul, dat ons doet denken aan de compressor- en turbotechnologie. Het is allemaal prima. Het beste aan het geluid is het zachte gorgelen dat bij elke versnellingswissel hoorbaar wordt. De Golf GTI met DSG maakte dat geluid al eerder, maar het geluid van de TTS spreekt toch nog iets meer tot de verbeelding.

Eerste kennismaking Audi TTS RoadsterTijdens het accelereren kunnen opmerkzame zielen een minieme adempauze van de motor ontdekken telkens er wordt geschakeld. De elektronica wijzigt gedurende een fractie van een seconde de voorontstekingshoek, waardoor het schakelen snel en soepel gebeurt. De door een S-Tronic-aangedreven roadster wordt met deze afstelling comfortabeler en aangenamer, maar zeker niet sportiever.

Verbruik

Eerste kennismaking Audi TTS RoadsterMeer over de S-Tronic:  wie hiervoor kiest, kiest voor een theoretisch lager brandstofverbruik. Deze Audi lust 8 liter per 100 km met de automatisch geschakelde versie; de handgeschakelde versie verbruikt een kleine 0,2 liter meer. Wie vaak in de stad rijdt, mag toch rekenen op een verbruik van meer dan 10 liter benzine per 100 km. Op de snelweg vloeit er slechts 6 liter per 100 km door de benzineleidingen.

Rijgedrag

Eerste kennismaking Audi TTS RoadsterOok het onderstel is zeer zacht van deze TTS, zelfs voor de sportievelingen onder ons. De standaarduitrusting van deze Audi TT omvat ook het adaptieve schokdempersysteem Magnetic Ride. Met één druk op de knop heeft de bestuurder de keuze uit een comfort- of sportinstelling.

ESP is standaard, maar u kunt hem volledig uitschakelen. Wie nu denkt dat de TTS vergelijkbaar wordt met zijn grote broer, de R8, vergist zich. De roadster gaat zeer vlot door elke bocht zonder ook maar de minste neiging tot slingeren. Als men te snel is schuift hij goedmoedig over de vier wielen; een geprovoceerde verandering van koppel en een echte ruk aan het stuur kunnen hem toch tot de gewenste sidestep verleiden. Petje af, de ophanging is prima.

Deze stevigheid en de eenvoudige beheersbaarheid van de TTS komt voor een groot deel voor rekening van de directe besturing, die voor velen misschien een tikje te licht is. Het hoekige stuur ligt daarentegen uitstekend in de hand.

Zitcomfort

Eerste kennismaking Audi TTS RoadsterEen voortreffelijke zitpositie, zonder liggen, heeft u in de 2.885 euro dure Recaro-kuipzetels. Veilig omgeven en dicht bij het asfalt nestelen de chauffeur en de passagier zich in Abrahams schoot. Maar echt heel veilig voelen deze zetels toch niet aan. Door de slanke opbouw ontbreken de zijdelingse airbags, die tegenwoordig vaak standaard zijn. Volgens Audi zijn deze in combinatie met de kuipstoelen niet mogelijk. Maar in de Opel Astra OPC treffen we gelijkaardige Recaro-stoelen aan, die wel zijn voorzien van geïntegreerde airbags. In de TTS rijdt men dus met hetzelfde aantal airbags als in een Lada Kalina: twee! Wie dit niet wil, laat het bij de zeer goede alcantara-lederen zetels.

Binnenafwerking

Eerste kennismaking Audi TTS RoadsterBinnenin is het verschil met de minder krachtige TT’s beperkt tot wat details. Hier en daar prijkt het TTS-opschrift. De boordcomputer, die nu met witte letters geleverd wordt, beschikt over een chronometer en de S-Tronic keuzehendel doet herinneren aan een echte schakelpook. De afwerking is nagenoeg perfect en de gebruikte materialen, in het bijzonder het “uitgebreide lederpakket” van 435 euro, geven een hoogwaardige sportlook.

Buitenafwerking

Eerste kennismaking Audi TTS RoadsterEr is meer te beleven aan de buitenkant van de TTS:  18” aluminium velgen met het parallelspaken S-design zijn standaard. Deze omsluiten de vaste en doseerbare fijn schijfremmen met zwevend remzadel met remschijven van 340 mm vooraan en 310 mm achteraan. Op het opschrift na zijn het deze van de TT 3.2. Exclusief is de LED-dagrijverlichting die onder de bi-xenon-koplampen aanwezig is in de vorm van 12 LED’s en die de nodige aandacht trekt. Ook de markante voorbumper valt op door zijn „hangende onderlip“. De trapeziumvormige grill heeft zowel verticale als horizontale lamellen. De zijspiegels zijn van kunststof, maar zien eruit alsof ze van aluminium zijn. Discrete dorpelverbredingen zijn verdere verfijningen in de S-strategie. Aan de achterkant zijn er vier uitlaten zichtbaar, die graag ongegeneerd een mooie compositie van geluid in de omgeving blazen. Ze worden omlijst door een aangepaste achterbumper. De spoiler, die automatisch uitklapt vanaf 120 km/h is ook standaard op de TT.

Prijs

Eerste kennismaking Audi TTS RoadsterIndividualiteit heeft zijn prijs: 67 460 euro, dat is de prijs waaraan u kunt beginnen dromen van een TTS-roadster. Met een direct geschakelde bak, donkere 19“ velgen, MP3-radio, een Bose-soundsysteem, USB-adapter, lendensteun en cruise controle loopt de prijs op tot 74 000 euro. Veel geld? Ja, zeker … maar een gelijkaardig uitgeruste TT Roadster 3.2 met 250 PK, slechtere rijprestaties en een hoger verbruik kost – uitgerust met het S-line exterieurpakket, 19” velgen, Magnetic Ride, enz… – exact hetzelfde. De TTS is duidelijk intrigerender.

Conclusie

Het is Audi opnieuw gelukt: In Ingolstadt hebben ze met de TTS Roadster, respectievelijk coupé, een sublieme sportauto ontworpen. Eenvoudig te besturen, geschikt voor dagelijks gebruik – voor zover dit soort voertuig dat toelaat – en is steeds klaar voor een aantal rondjes op het circuit. De krachtige turbomotor past mooi in het geheel. De uitrusting is acceptabel, de prijs logischerwijze hoog.

Eerste kennismaking Audi TTS Roadster

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model