Auto importeren

Het kopen van een auto is ook altijd een prijskwestie ofwel: is de gewenste auto in deze tijd van globalisering niet ergens anders goedkoper? Vaak wel. In Nederland liggen de prijzen voor auto's in principe hoog.

U kunt soms heel wat geld besparen als u eens verder kijkt dan de landgrenzen. Dit klinkt makkelijk, maar hiervoor is wel wat ervaring en aandacht vereist. Met de volgende 8 tips laten wij u zien hoe u het beste te werk kunt gaan als u een auto in het buitenland wilt kopen.

Tip 1: In het buitenland vaak voordeliger.

Sommige tweedehands auto's zijn in het buitenland goedkoper. Dat ligt aan het feit dat ze al bij de aanschaf in sommige landen veel goedkoper zijn en het aanbod er ook groter is, uiteraard spelen de verschillende belastingregels in de Europese landen ook een rol. Maar laat u niet teveel verleiden door de vraagprijs bij een buitenlandse advertentie,  bij het importeren komen er nog extra kosten bij.

Tip 2: AutoScout24 ook internationaal gebruiken.

Ruim 2 miljoen auto's worden op AutoScout24 aangeboden. Dit is veruit het grootste aanbod van Europa. Om ervoor te zorgen dat u overzicht houdt en de gewenste auto kunt vinden, biedt AutoScout24 u de beste functionaliteit. Wij helpen u een uitgebreide indruk van het aanbod te krijgen en de prijzen voor de verschillende modellen in de diverse landen te vergelijken. Via Uitgebreid zoeken kunt u eenvoudig in verschillende landen zoeken. Om op de hoogte te blijven van het meest recente aanbod kunt u gebruik maken van de zoekopdrachten.

Tip 3: Uitvoeringen per land verschillend.

In elk land kent andere gewoonten en voorkeuren. Dat komt met name bij de verschillende uitvoeringen en pakketten van een auto tot uitdrukking. Vaak verschillen al de basisuitvoeringen per land en veelal is er per land sprake van voorkeuren voor bepaalde opties. Dat wil zeggen: let bij buitenlandse auto's op de motoruitvoering, emissiewaarden, basisuitvoering en de opties. Houdt u er ook rekening mee dat bepaalde modellen eventueel technisch enigszins moeten worden aangepast voor een registratie in Nederland, bijvoorbeeld als zij worden ingevoerd vanuit de VS.

Tip 4: Zekerheid met koopovereenkomst

Hebt u uw droomauto gevonden en bent u het eens geworden met de verkoper? De volgende stap is de koopovereenkomst: u moet erop letten dat in het contract de prijs, de uitvoeringsdetails en de concrete overdrachtsdatum worden vermeld. Als u niet thuis bent in de betreffende taal, moet u het contract laten vertalen. Belangrijk: betaal pas als u het contract, de autopapieren en de sleutel hebt ontvangen en betaal niet via tussenpersonen in contanten. Voor de meeste zekerheid betaald u contant bij de daadwerkelijke overdracht.

Tip 5: Belangrijke documenten bij de overdracht.

Na het tekenen van de overeenkomst, volgt de overdracht van de auto. Als koper dient u in elk geval de factuur resp. de overeenkomst en de autopapieren - beide als origineel - en alle sleutels ontvangen. Vraag bovendien om het CVO (Certificaat van Overeenstemming). Dit geldt als bewijs dat er voor de auto een Europese typegoedkeuring is afgegeven. Een conformiteitsverklaring is nodig als de auto geen Europese typegoedkeuring heeft.

Als de auto geen CVO heeft, is in Nederland een uitgebreide keuring van het RDW noodzakelijk. U dient er ook op te staan dat de garantiedocumenten, dus het onderhoudsboekje en de garantiekaart, zijn afgestempeld en worden voorzien van het chassisnummer en de overdrachtdatum. Goed om te weten: wanneer voor de auto nog een fabrieksgarantie geldt, is elke dealer in Europa aan de garantiebepalingen gehouden.

Tip 6: Probleemloze overdracht.

Na de overdracht van het voertuig en de vereiste papieren, kunt u wegrijden: het beste met een exportkenteken van het land van aankoop. Hiervoor gelden in elk land andere bepalingen en richtlijnen. U kunt het beste bij de verkoper informeren hoe u die kunt aanvragen. Het makkelijkste is het om de gekochte auto met een aanhanger te vervoeren, hiervoor is immers geen kenteken vereist.

Tip 7: Eerst belastingdienst, dan registratie.

Importeert u een auto of motor in Nederland? Dan moet u betalen: BPM (belasting van personenauto's en motorrijwielen), omzetbelasting (BTW) over de waarde van de auto en douanerechten (komt uw auto of motor niet uit een EU-land? Dan moet u invoerrecht betalen. Komt uw auto of motor uit een EU-land? Dan hoeft u geen douanerecht te betalen).

Voor de afgifte van een kentekenbewijs voor zowel nieuwe als tweedehandsauto's moet u het volgende voorleggen: een identiteitskaart of paspoort, verzekeringsbevestiging, originele factuur of koopovereenkomst, buitenlandse autopapieren, het CVO, incassomachtiging voor de motorrijtuigenbelasting en voor nieuwe auto's de verklaring omzetbelasting van de belastingdienst. Bij tweedehands auto's moet u tevens een APK-keuringsrapport voorleggen, tenzij de auto jonger is dan drie jaar.

Voor auto's die worden ingevoerd van buiten de EU of EVA-land moet u bij de RDW tevens een zogenoemde verklaring van geen bezwaar van de eerder registrerende lidstaat voorleggen. Deze verklaring dient als bevestiging dat de auto reglementair is ingevoerd en dat het niet is gestolen en dat hiervoor BTW is afgedragen.

Tip 8: Garantie is in de gehele EU geldig.

Voor auto's uit de EU gelden de garantiebepalingen van het land dat de auto heeft gekocht. De garantievergoedingen zijn binnen de EU vrijwel identiek, tussen de fabrikanten bestaan echter verschillen. Belangrijk zijn alleen de gestempelde en volledige garantiedocumenten. Volgens de EU-wetgeving zijn alle officiële dealers binnen de EU verplicht om de garantievergoedingen te voldoen, ook als u de auto in het buitenland hebt gekocht. De aansprakelijkheid voor verborgen gebreken van de buitenlandse dealer wordt echter gebaseerd op het recht van het land dat de auto heeft gekocht. Dat betekent dat u eventueel uw aanspraken in het buitenland moet doen laten gelden.

Reclame