Autocheck

De koop van een tweedehands auto is niet alleen een zaak van vertrouwen, maar vereist ook een zorgvuldige controle. Bij de meeste auto's is immers niet op het eerste gezicht te zien van welke kwaliteit ze zijn.

Zoals zo vaak, telt bij een auto naast het uiterlijk ook het innerlijk. Laat u dus niet verblinden door het prachtige uiterlijk, maar voer een grondig onderzoek uit. Neem hiervoor de tijd en laat u niet opjagen. Controleer de afzonderlijke punten en stel vragen als u iets opvallends ontdekt.

Kilometerstand

Ondanks dat het in Nederland strafbaar is komt het nog wel eens voor: teruggedraaide kilometerstanden. Vertrouw daarom nooit alleen op de stand van de teller. Het handigste is een NAP-certificaat, wat een logische kilometerstand garandeert. Als er geen NAP-certificaat is kunt u ook zelf kijken naar vermeldingen in het onderhoudsboekje, reparatiefacturen, APK-keuringen, slijtageplekken op de pook en voetpedalen en slijtage van de bestuurdersstoel. Een ander aandachtspunt: als er regelmatig met de auto is gereden, maar in de afgelopen één of twee jaar plotseling niet meer. Vraag de verkoper in dergelijke gevallen naar de reden en let op zijn reactie en geloofwaardigheid.

Lak

Probeer het voertuig altijd bij daglicht en in droge staat te bekijken om de beste indruk te krijgen. U kunt zien of de auto is overgespoten als u verschillende kleurtinten en eventuele lakresten op de rubbers of ruiten ontdekt. Vraag naar de reden voor eventueel spuitwerk. Let op oneffenheden en controleer of er sprake is van plamuurwerk. Hiervoor kunt u opvallende plaatsen met een lakdiktemeter controleren om zo de plamuurdikte te bepalen.

Roest

Roest zit meestal op deuren, de motorkap, spatborden en tussen schermen. Controleer bij alle deuren de dorpels en de randen van schuifdaken en de raamposten op roest. Bekijk de auto ook van onder: zijn de rem- of brandstofleidingen verroest? Een uitlaat roest doorgaans bij de lasnaden en bij de overgangen met klemmen. Een dunne roestlaag vormt geen probleem. Voor het geval het nodig zou blijken, kunt u met een kleine schroevendraaier op roestige plaatsen prikken. Als u een vers aangebrachte tectyllaag opmerkt, moet u de verkoper naar de reden hiervoor vragen. Vaak worden hiermee namelijk roestplekken gecamoufleerd.

Schadeauto

Informeer direct bij de verkoper of de auto ooit bij een ongeval was betrokken en of er sprake is van schade. Controleer ook of alle spleetmaten bij de deuren, spatborden en bumpers gelijk zijn. Let op fijne kleurverschillen in de lak en op oneffenheden. Reparaties laten bijna altijd sporen achter. Schroeven bij de spatborden worden af fabriek doorgaans meegespoten. Als u ziet dat deze ongespoten zijn, dient u de verkoper naar de reden te vragen.

Wielen en banden

De velgen en bandenmaat moeten voor de auto goedgekeurd zijn (zie kentekenbewijs). Idealiter zijn zomer- en winterbanden met voldoende profiel gemonteerd, d.w.z. dat de profieldiepte nooit minder dan 4 millimeter mag zijn, ook al is wettelijk een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter toegestaan. Om veiligheidsredenen moeten de banden op één as hetzelfde profiel en dezelfde profieldiepte hebben (nooit meer dan 2 millimeter verschil). Tussen voor- en achteras mag er wel sprake zijn van een verschil. Als de voorbanden van buiten naar binnen toe zijn afgesleten, had de vorige eigenaar een pittige rijstijl. Eenzijdig afgesleten banden wijzen erop dat de wielen niet goed zijn uitgelijnd. Controleer ook de reserveband, de waarschuwingsdriehoek, de krik en de kruissleutel.

Velgen

Lichtmetalen velgen worden doorgaans door een slot of een kap over de wielmoeren beschermd tegen diefstal. Vraag de verkoper om de juiste sleutels, omdat een vervanging van de velgen later anders duur kan worden. Als het reservewiel geen lichtmetalen, maar een stalen velg heeft, hebt u hiervoor bijpassende wielbouten nodig.

Ruiten

Controleer of alle ruiten en met name de voorruit vrij zijn van scheuren. Zelfs met een ruit die alleen maar aan de rand defect is, komt u niet door de APK. Bovendien wordt glasschade vaak in de loop der tijd vanzelf erger.

Vocht

Als de auto muf ruikt, is het een vochtige auto. Dat is niet alleen onaangenaam en zorgt vaak voor beslagen ruiten, maar kan ook wijzen op gebreken, zoals lekkages of roest. Til de voetmatten op en voel aan het tapijt. Voel in de kofferruimte achter de zijbekleding om de reden voor het vocht te achterhalen.

Stoelen en gordels

Onderzoek alle zitplaatsen op slijtage en controleer naast de bekleding ook de mechanische onderdelen, zoals de instelling van de zit- en rugleuning. Kunnen de voorste stoelen goed worden ingesteld en klikken zij goed vast? Controleer de originele bekleding onder eventuele stoelhoezen. De gordels moeten allemaal soepel en makkelijk uittrekbaar en oprolbaar zijn. Als de gordels gerafeld of gescheurd zijn, kunt u beter afzien van de koop.

Chassis en schokdempers

Duw de auto aan de vier hoeken omlaag. De carrosserie moet zonder lang na te veren weer tot stilstand komen. Als de auto lang heen en weer schommelt, kan dit wijzen op defecte schokdempers. U mag ook geen klepperend geluid horen. Pak nu de banden vast en trek er met beiden handen aan. Als de wielen wiebelen, is er sprake van een defect bij de wiellagers of de asophanging.

Versnellingsbak

Start de motor en schakel door alle versnellingen om te controleren dat de pook soepel beweegt. Voer een koppelingstest uit door te proberen om met aangetrokken handrem in de tweede versnelling weg te rijden. Als de motor hierbij afslaat, is alles in orde. Zo niet, dan slipt de koppeling en moet deze bijna worden vervangen (met dienovereenkomstige kosten tot gevolg).

Stuurinrichting

Controleer de speling van de stuurinrichting door het stuur in stilstand heen en weer te bewegen (bij een uitgeschakelde motor). Wanneer u het stuur meer dan twee vinger breed kunt draaien zonder dat de wielen bewegen, is er sprake van speling.

Motor

Meestal wordt de motor van een tweedehands auto gereinigd, zodat de motor en de motorruimte er aantrekkelijker en schoner uitzien. Een "te schone" motorruimte is net zo verdacht als oliesporen onder de motor of versnellingsbak. Ziet u sporen van olie in de koelvloeistof? Of zit er water aan de oliepeilstok? Dan is de koppakking defect en dat is zeer prijzig. Vraag de verkoper of de distributieriem regelmatig is vervangen en controleer dit aan de hand van het onderhoudsboekje. Anders loopt u risico op motorschade. Controleer daarnaast alle zichtbare slangen in de motorruimte op scheuren of poreuze plekken.

Olie

Problemen aan de nok- en krukas worden meestal door metalen deeltjes aan de oliepeilstok veroorzaakt. Informeer bij de verkoper wanneer de olie voor het laatst is vervangen. Wanneer er meer dan 1 liter olie per 1.000 kilometer moet worden bijgevuld, klopt er iets niet. Vraag de verkoper eventueel naar een schriftelijke bevestiging van de bijvulhoeveelheid.

Sporen van marters

In Nederland komt het niet vaak voor, maar bij een geimporteerde auto kunt u het maar beter controleren. Gescheurde rubbers of manchetten aan kabels, stuurinrichting of aandrijfassen wijzen op marters. Zo kunnen dure reparaties ontstaan.

Motorgeluid

Een ratelende motor wijst op een verkeerd afgestelde besturingsketting. Als de motor giert, zijn de distributieriem of V-snaar niet goed gespannen. De spanning moet door een deskundige worden gecontroleerd en opnieuw worden ingesteld anders bestaat het risico op lagerschade van de dynamo.

Toerental

De motor moet het stationaire toerental, zeker als hij warm is, constant onder 1.000 omwentelingen/minuut kunnen houden. Wanneer dit niet het geval is, dient u om de reden te vragen. Het kan liggen aan slechte inspuitstukken of bougies, maar ook aan de regeleeneid. In het laatste geval wordt een reparatie zeer duur.

Remmen

Vergeet niet om de remmen te controleren. De remschijven moeten vrij zijn van krassen of roest. Controleer of de remleidingen niet roesten en of het niveau van de remvloeistof binnen de norm ligt. Vochtige remleidingen en een laag remvloeistofpeil zijn een indicatie voor lekkages die meteen moeten worden verholpen.

Accu

U herkent een oude of slechte accu aan de afzettingen op de poolklemmen en scheuren in de behuizing. Is het zuurpeil correct? Een sticker op de accu geeft informatie over de leeftijd. Normale accu's hebben een levensduur van ca. 6–8 jaar.

Koplampen

Controleer of alle lampen werken en of de glazen in orde zijn. Koplampen die van binnen zijn beslagen, wijzen op een lekkage.

Rubbers

Lekkages zijn meestal het gevolg van beschadigde rubbers. Let daarom op poreuze of gescheurde rubbers bij deuren, in de kofferruimte en langs zonne- en schuifdaken. Bij de laatstgenoemde mag ook de waterafvoer niet verstopt zijn, omdat anders water kan binnendringen.

Functiecontrole

Controleer alle elektrische voorzieningen. Werken de elektrisch bedienbare ramen, kunnen de buitenspiegels goed worden ingesteld, werkt de binnenverlichting, de claxon en het schuifdak? Werkt de airconditioning? Dit is allemaal eenvoudig en snel te controleren.

Bij cabrio's

Veel cabrio's vertonen tekenen van slijtage en zwakke punten bij de kap. De kap moet eenvoudig te openen en te sluiten zijn. Alle lussen, haken en drukknopen moeten aanwezig zijn en werken. Scheuren en vouwen zijn niet alleen lelijk, maar vormen ook een echt defect. U kunt de waterdichtheid het beste controleren door met de auto door een wasstraat te rijden. U mag van oudere of exotische modellen echter niet verwachten dat zij nog voor 100% waterdicht zijn.